Ajankäytön- ja stressinhallinta

Tietopankki

Ajankäytön hallinta

Ajankäyttöni-kortti antaa tukea ajankäytön hallintaan. Työskentelyssä voi hyödyntää apuna seuraavia kysymyksiä: Miten käytän aikaani? Mihin tarvitsisin lisätunteja? Mitkä asiat arjessani toimivat? Mitä muuttaisin ajankäytössäni? Tehtävä on kehitetty lapsen, nuoren tai aikuisen arjen hahmottamiseen ja ajankäytön näkyväksi tekemiseen – Pesäpuu ry.


Ajankäytön tunnistaminen

Selviytyjän purjeet auttaa miettimään, miten toimit ja mikä helpottaa oloa, kun koet kiireitä ja paineita. Hyvinvoiva mieli auttaa kohtaamaan arkipäivän pettymyksiä ja selviytymään elämässä vastaan tulevista kriiseistä. Oman ajankäytön tunnistaminen ja huoli ravistelu – tehtävät. Omia selviytymiskeinoja voi aina vahvistaa – Suomen Mielenterveys ry.


Keinoja stressinhallintaan

Mitä on stressi? Miten stressi ilmenee? Mieli Ry:n sivustolle on koottu tietoa stressistä ja vinkkejä stressinhallintaan sekä stressitesti, jonka avulla voit testata herkkyytesi stressille.


Lyhyitä hengitysharjoituksia kehon ja mielen rauhoittamiseksi

Vagushermo eli kiertäjähermo on parasympaattisen eli kehoa rauhoittavan hermoston tärkein hermo. Tältä sivulta löydät psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Minna Martinin ohjaamia lyhyitä hengitysharjoituksia ahdistuneisuuden ja paniikkihäiriön hoitoon sekä stressin lievitykseen. Harjoituksia on helppo käyttää oman kehon rauhoittamiseen. Lisäksi sivuilta löytyy perustietoa siitä, mitä kehossa tapahtuu Taistele tai pakene -tilassa ja kuinka voit itse yksinkertaisilla harjoituksilla rauhoittaa sekä kehoa että mieltä.


Stressinhallintakortit

Stressinhallintakortteja hyödyntävät työssään jo monet työterveyslääkärit, psykologit, psykiatrit, psykoterapeutit ja kouluttajat. Stressinhallintakorttipakka sisältää 51 erilaista ja helppoa harjoitusta. Ne on suunniteltu osaksi tavallista arkea: harjoitukset voi tehdä työpisteellä, bussissa tai vaikka kauppajonossa. Sekoita pakka ja valitse harjoitus. Kokeile myös nuorten kanssa työskentelyyn.

Jaa: